Хонг Конг Бизнес, рекорди и поддържана красота*

В Сянган, Уханното пристанище, Изтока и Запада се преплитат, което силно се отразява върху местната култура, начин на живот, ценности и обичаи, инфраструктура, образование, бизнес. Британското колониално минало на Хонг Конг е оставило дълбоко вкоренени западни ценности, култура, философия, практики, които векове наред безпроблемно са съществували с древната и нова китайска култура. Затова тук могат да се видят един до друг будистки храм и английски пъб, китайски магазин за билколечение и свръхмодерен видео център, небостъргачи и живописни сгради в кантонски стил. Модерната архитектура обаче доминира в метрополисите и Хонг Конг не случайно е първи по брой небостъргачи в света със завидните 7558 броя, следван от Ню Йорк с 5535 небостъргача. Но не всичко е само бетон и стомана. Напротив, почти цялата територия на страната извън големите градове е със статут на защитен национален парк и тук всеки може да се наслади на блестящи пясъчни плажове, на фона на високи островърхи планини.
Усеща се, че въпреки бляскавия си външен вид обаче, Хонг Конг е в много по-голяма степен свързан с Древен Китай, отколкото със съв-ременните мегаполиси. Основната причина за това се крие във факта, че градът на Уханното пристанище е построен спрямо традиционния китайски канон “фен шуи”.

Цветната палитра на Хонг Конг
Разположен на югоизточното китайско крайбрежие, Хонг Конг обхваща голям брой острови в Южнокитайско море и част от сушата с обща площ 1,064 квадратни километра. До 1 юли 1997 г.
целият Хонг Конг бе под британски контрол, след което бе върнат на Китай и стана Специална административна област (САО) в Китайската народна република. В съответствие с концепцията “една държава - две системи”, САО разполага със самостоятелна изпълнителна, законодателна и съдебна власт. Формирани са 4 области. Включва остров Хонконг (Сянган), полуостров Коулун (Цзюлун) и 235 крайбрежни малки острова. Има площ 2 905 кв. км, от които 1 075 кв. км са суша и 1 830 кв. км са морска акватория.
Други наименования - Хонконг, Сянган (в превод: Уханно пристанище)
Население - 6,6 млн. жители (най-гъстонаселеното място на планетата, като се има предвид на каква площ са “сместени”).
Етнически състав - китайци - 98,8 %, англичани -
0,6 %, други - 0,6 %.
Официален език - английски и китайски (на английски се говори в деловите и политически среди, а кантонският китайски е широко използван в промишлеността и вътрешната търговия).
Вероизповедания - будисти, конфуционци, даоисти - 89.4 %, християни - 9,5 % (от тях католици -
58,2 %, протестанти - 41,1 %, други - 0,7 %), мюсюлмани (сунити) - 0,6 %, други - 0,5 %. Градското население е 91,6 %.

Административен център - Сянган (Хонконг) - 1,5 млн. жители, състои се от два района, разположени на остров Хонг Конг и южните части на полуострова Коулун. Други градове - формирани са 8 селища от градски тип, т.нар. “нови градове” (2,3 млн. ж.).

По-важни исторически събития и дати -
ХI в.: образуват се селища от китайци (около 3 500 селяни и 2 000 рибари); 1841 г.: завладян от Великобритания, след което възниква британско селище (сетлмент); 1856-1860 г.: след англо-китайската война (втора опиумна война), от Китай е отнет южният край на полуостров Коулун и остров Стоункатер; 1898 г.: територията е окупирана от Япония; 1945 г.: отново заета от Великобритания; 1 юли 1997 г.: Хонг Конг е върнат на Китай в качеството си на свободен административен район.

Държавно устройство - особен административен район с висока степен на самоуправление, без отбраната и външната политика. До 2047 г. на територията се гарантира да не се променя социално-икономическата система и статусът на свободно пристанище, отделна митница, международен финансов център със собствена валутна система и др. Висше длъжностно лице в Сянган се явява главата на изпълнителната власт, при който има съвещателен орган - Изпълнителен съвет. Действа и законодателен орган - постоянен парламент от 60 депутати. Централната китайска власт е представена от пълномощен представител.

Стопанство - изцяло износно ориентирано. Голям търговско-промишлен и финансов център от световно значение. Развиват се импортно-експортните, реекспортните, офшорните операции, транспортно-търговските услуги. През Сянган преминават 50 % от китайския износ. Голямо развитие имат високо технологичните отрасли - научни изследвания и технологични разработки, дизайн и проектиране, сьздаване на нови модели, материали и компоненти, прецизни инструменти и детайли, електроника и ювелирни изделия. Действа валутна борса (с дневен оборот от
90 млрд. щ. д.) и фондова борса (6 300 финансови компании).

Транспорт - Това е едно от най-големите пристанища, а международното летище е на 4-то място в света по превоз на пътници (27 млн. души годишно) с пропускателна способност
до 35 млн. пътници.
Туризъм - годишно се посещава от 7 млн. туристи.

От София до Хонконг са 8 412 км. Цена на двупосочен самолетен билет - около 600 евро

Цени на хотели - евтините са около 10-20 евро
за стая, а за 3-4 звезди започват от 100 евро
Изисква се китайска виза - 30 долара.

Уханното пристанище
Хонг Конг е разделен на четири основни области, всяка от които има своя специфичен чар. Самият остров е първата, която е дала и името на страната. Голяма част от знаменитите пейзажи с великолепни небостъргачи - визитна картичка на Сянган, всъщност са заснели северната част на острова, която е и основният финансов, бизнес, търговски, шопинг и развлекателен център на Уханното пристанище. Южната част пък е по-спокойна с хубави плажове, паркове и луксозни жилищни комплекси. В центъра на града-остров задължително трябва да се посети местността Дъ Пийк (върхът), от който се разкриват зашеметяващи гледки към пристанището Виктория, небостъргачите и Коулун. Тук работи най-големият покрит външен асансьор в света - Сентрал Мид Левълс. Други интересни места за посещение са площад Голдън Баухиния и океанариумът.
Коулун е втората по-важна област. На кантонски “коулун” означава девет дракона. Легендата разказва, че осем от драконите са хълмовете, върху които е построен Коулун, а деветият е синът на императора, който ги броял. Това е едно от най-гъсто населените места на земята. Тук модерното очарование отстъпва на очарованието на китайските традиции. Районът Цим Ша Цуй е най-посещаваната от туристи зона, разположена на върха на полуострова. Сред главните забележителности са даоисткият храм Вонг Тай Син, паркът Коулун, създаден около останките от някогашния Ограден Град с множество археологически артефакти. Крайбрежието е едно от най-подходящите места за снимане, а търсещите повече информация за страната могат да посетят Музея на науката, Музея на Kосмоса, този на Изкуството или Културния център на Хонг Конг.

Третата област се нарича Новите Територии. Тук се намира модерният Манастир на десетте хиляди Буди, построен през 50-те години на миналия век. Всъщност статуите на Буда вътре са над 12 000. Един от най-добрите музеи в страната е Музеят на наследството на Хонг Конг. Дървото на желанията “Лам Цюен” също е разположено в тази област. То е много старо и за него се казва, че носи късмет и щастие. В Новите Територии може да се види и най-старият храм по тези места, Ман Мо. От интерес за историците е и ограденото селце Кат Хинг Уай, което е едно от първите поселища на клана Танг.
Четвъртата област се състои от 234 острова, някои от които са класически, а други са просто малки скали, подали се над океана. Сред тях по-известни са остров Ваглан заради своя фар, построен през 1893 г., Тунг Лунг Чау - заради известните каменни резби, Пенг Чау с осем интересни храма, Тап Мун Чау заради храма Тин Хау, Ченг Чау, остров Лантау и неговият Дискавъри Бей, остров Лама за един по-различен поглед върху Хонг Конг.

Хотелите в Хонг Конг
Външният израз на просперитета на вълшебния мегаполис може да се види най-добре на едноименния остров. Континентален Китай няма такава зашеметяваща архитектура, каквато предоставят фасадите на двата небостъргача Lippo Tower 1 и 2, двата Международни финансови центъра One ifc и Two ifc (съответно на 39 и на 88 етажа, с височина 210 и 420 м) и, разбира се, емблематичната за града разчупена футуристична сграда на Bank of China. Two ifc е най-високата сграда в Уханното пристанище и шестата по височина в света.
Плеядата от други небостъргачи приютява хотели от най-реномирани световни вериги като Хайят, Мариот, Риц-Карлтън, а също грандиозни като площ шопинг-молове и самостоятелни партерни магазини на шикозни марки като Louis Vuitton, Salvatore Ferragamo, Valentino. По принцип, по-скъпите и луксозни хотели се намират на остров Хонг Конг, а многобройните евтини хотели са разположени в Новите Територии и Коулун. Дори и по-високият клас от тях не са толкова скъпи като в Сидни и Ню Йорк, например, но стаите са малко по-малки.
Там предлагат информация и понякога билети за най-видните забележителности, но винаги е по-разумно билет да се закупи на място, т. е. няма да бъде изкуствено оскъпен.

Социални щрихи от историята
Днешен Хонг Конг е толкова напред и далеч от познатата ориенталска действителност в държавата-майка, че доста десетилетия ще са нужни, докато утвърдените бизнес-, социо- и полит- традиции в мегаполиса деградират и се размият - споделят журналисти, докоснали се до магията на Сянган. Не случайно преди десетилетие, когато управлението на Хонг Конг е официално предадено по мирен път от последния британски губернатор Крис Патън на бившия китайски президент Дзян Дзъмин, много семейства се изселват от града, ужасени от перспективата да станат жертва на новото комунистическо управление, убиващо всякакъв дух на бизнес предприемчивост и граждански свободи. Това в момента не изглежда много наболяла дилема, защото САО се намира в договорения срок за управление по формулата на Дън Сяопин - “Една държава - две системи”.
Обаче и досега прочутото предаване на града се назовава от местните на кантонски като wuih gwai, което може да се разбира като “връщане”, но и като “регресия, упадък, отстъпление”. Патън, цитиран от CNN, със загриженост отбелязва няколко години по-късно видим “спад на демокрацията” в Хонг Конг, нечуван дотогава ръст на безработицата и икономически проблем.

Транспорт и придвижване
Градът има изградена добра, чиста и подчертано безопасна за пътуващите система на метрото, за което може да се закупи карта с предплатена сума, спестяваща реденето пред автомата за билети. Няма блъсканици, няма препускащи към влаковете тълпи. Всичко така добре е уредено, че дори и да се стараете трудно ще станете участник в пътно произшествие”. Там, където е пригодено за пресичане, с надпис върху пътната настилка е указано на английски и отдолу - на китайски “Огледай се надясно”, а отсреща, преди срещуположния тротоар - “Огледай се наляво.” Да не забравяме, че Хонг Конг е град с дясно движение, по почина на Обединеното кралство.

Движението на пешеходците е улеснено и по други начини, например с т.нар. footbridges - надлези над пътните платна плюс “топли връзки” между най-представителните сгради. Реално почти цялото сити на Хонг Конг може да се прекоси по тези надлези, обхващащи най-изтъкнатите шопинг-центрове, хотели, небостъргачи. В повечето случаи те са не само най-удобното, но и единственото възможно решение за придвижване пеша между сградите. Представете си такава разходка привечер, когато целият пейзаж грейва в неон, улични светлини, украси, рекламни билбордове и автомобилна сигнализация.
Едно от несъмнено най-модерните постижения на близо 7-милионния град е приспособимостта на много елементи от градската инфраструктура към нуждите на инвалидите. Надлезите за пешеходци са оборудвани с асансьор за хора със специални нужди; също така мрежата на метрото (асансьори и специални места във влаковете), моловете (асансьори и санитарни възли), свръхбързия влак, минаващ по суша и вода през два острова от и до новото летище и основните туристически забележителности дори.

Бизнес гид
  • Законодателство:
    В основата на хонгконгското законодателство е английското право, допълнено с някои местни нормативни актове.
  • Валута:
    Хонгконгски долар
  • Компания, която можете да основете:
    Дружество с ограничена отговорност (LTD)
  • Наименование:
    Името трябва да бъде написано с латинската азбука и задължително да завършва с думата “Limited” или съкращението “Ltd.” Имена, които съдържат или изразяват дейност, свързана с банковия и застрахователния сектор, изискват разрешение. Минимален брой акционери - 1.
  • Регистриран агент / офис:
    Изисква се компанията да поддържа регистриран офис
    в Хонг Конг, и да назначи местен жител в качеството нa
    Регистриран агент.
  • Данък върху задграничния доход:
    Доходът извън Хонг Конг е необлагаем.
  • Данъчно облагане:
    17,5 % върху всички доходи, придобити в Хонг Конг.
    4 Годишна държавна такса:
    USD 380
  • Ограничения на търговската дейност:
    Компанията няма право да упражнява дейност в банковия и застрахователния сектор или да купува, или продава ценни книжа от собствените си акции публично.
    Хонг Конг няма сключени спогодби за избягване на двойното данъчно облагане.
  • Изисквания
    Изисква се оповестяване на данните за акционерите, но не се изисква оповестяване на реалния собственик. Не е необходимо директорите да са местни лица. Изисква се секретар на фирмата, който да е резидент на Хонг Конг. Стандартен размер на изисквания акционерен капитал е HKD 10,000. Изисква се вписването на данни за акционерите и директорите, но анонимността може да бъде запазена, използвайки номинални акционери и директори.
  • Годишни отчети:
    Изисква се подаването на годишни счетоводни отчети
    и годишни данъчни декларации.

Най-доброто летище в света
Хонконгското международно летище за седми път е обявено за най-доброто в света, сочат резултати от годишна анкета сред пасажерите, направена от базираната във Великобритания компания Skytrax. На второ и трето място в класацията са други две азиатски летища - Changi в Сингапур и Incheon в Сеул, Република Корея. Хонконг изгуби само през 2006 г. водачеството и беше изместен от сингапурското летище.
Най-добре представилото се европейско летище в Топ 10 е мюнхенското - на пета позиция. В десятката няма северноамерикански летища. Най-високо класираното е това в Сан Франциско, което заема 11-о място в списъка след Кейптаун.
Пасажерите са оценявали 190 летища. Те е трябвало да ги класират по критерии за достъп до магазини, заведения за хранене, учтивост на персонала, доставка на багаж, време за проверка.

Chek Lap Kok в Хонг Конг е не само с най-големия пътнически терминал в света, но и истинско чудо на инженерната мисъл. Изградено е на изкуствен остров на 16 мили навътре в морето и е свързано с “главната суша” - Lam Chau - с тунели, мостове и аутобани

Летището е открито на 6 юли 1998 г. и за него се прогнозира, че през 2040 г. ще обработва над 80 млн.пътници годишно - колкото “Хийтроу” в Лондон и “ДжейЕфКей” в Ню Йорк, взети заедно. Архитектурният феномен е рожба на сър Норман Фостър - един от прочутите и титуловани британски творци: рицар, барон и носител на много награди. Фостър е известен на таблоидите и като “Люлеещият се лорд”, заради конструктивните проблеми с неговия Millenium Bridge в Лондон. Напоследък името му нашумя и в България във връзка с проекта за застрояване на Карадере - последния незасегнат от строителната истерия по Черноморието плаж. Според проекта на Фостър, който работи по него в сътрудничество с арх. Георгий Станишев, брат на сегашния премиер, на Карадере трябва да бъдат построени 5 “екоселища” с по 1100 къщи. Black Sea Garden ще бъде комплекс без парникови емисии - автомобилите ще се паркират в подземни паркинги, разположени в началото на всяко градче. Придвижването ще става с електрически коли, автобуси и велосипеди.

Хората
Разликата между гражданите на Хонг Конг и жителите на континетален Китай е очевидна - твърдят българи, посетили Уханното
пристанище.
Китайците на сушата изглеждат немърливи, нечистоплътни, с естествен уклон към азиатския кич. Докато бизнесадминистрацията, хайлайфът или просто редовият заможен гражданин на остров Хонг Конг се облича, гримира, фризира и парфюмира с не по-малко грижа, отколкото самурай би положил за меча или за господаря си. Най-представителната администрация носи свръхелегантно, съвършено бизнесоблекло с такъв природен финес, с какъвто дори и професионален фотомодел не излиза на подиум. Не случайно гражданите биват вземани на подбив именно по този критерий - силния им, хиперболизиран уклон към марковото, към оригиналната, скъпата, качествена стока.
Жителите на Хонг Конг са снажни, добре сложени, движещи се изправено и с естествена грация. Дамите са подчертано женствени и кокетни, младите - фриволни и с дозирана небрежност, изобщо - модерно, хомогенно общество на задоволени, но амбициозни хора. Сравнението с континентален Китай е просто излишно - там преобладават многолюдни градски тълпи от велосипедисти по джапанки и платненки, прашни върволици по малките градове от триколесни, странни наглед превозни средства с впрегнати мъже (но и жени) или по-рядко двуцилиндрови моторни рикши. Човешко море, за разлика от Хонг Конг, не впечятляващо с нищо, дори по-скоро с лоши навици и възпитание: забързани дами без грам изтъкната женственост или грим, а също и господа в скъпо облекло, но с евтини цигари и часовници-ментета, или пък в луксозни презокеански автомобили, но плюещи през стъклото.

Източник: http://www.tbmagazine.net/%D1%85%D0%BE%D0%BD%D0%B3-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B3-%D0%B1%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D1%81-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B4%D0%B8-%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BE%D1%82%D0%B0

0 коментара:

Публикуване на коментар

 

Labels

Labels

Labels

Интересни статии из мрежата Copyright © 2010 Templatemo | Converted into Blogger Template by BloggerTheme